VR-setet är årets julklapp

oculus-touch-21Den 22 november släppte Handelns Utredningsinstitut (HUI) nyheten att VR-glasögonen blir årets julklapp för 2016. Det kanske inte kom som någon större skräll att Handelns Utredningsinstitut valde just VR-glasögonen. Det är en ganska stor hype kring virtual reality (VR) just nu och några av de mest eftertraktade julklapparna är headsets till VR.

Motiveringen från HUI är att VR-tekniken kombinerar tidsandan i den digitala tidsåldern med ”upplevelsesamhället”. Man menar också att VR-glasögonen fungerar som symbol för den nya, snabbt växande utvecklingen mot en upplevelsevärld där ”gränsen mellan verklighet och fiktion suddas ut”.

Alla kriterier är uppfyllda

När Handels Utredningsinstitut utser årets julklapp prövar man först ett antal aktuella produkter utifrån tre kriterier, nämligen att produkten ska vara ny, att den ska representera nutiden och att det ska finnas en ökande efterfrågan på den. HUI menar att VR-glasögonen uppfyller alla dessa tre kriterier med råge. Det anser vi också generellt sett, men vi har några stycken förbehåll som du kan läsa mer om lite längre ner.

Vad är VR-headsets?

Virtual reality är ett koncept som innebär att en användare med hjälp av skräddarsydd mjukvara och speciella hjälpmedel (VR-glasögon, handkontroller, med mera) kan besöka och interagera med en virtuell värld. Det är framför allt synen och hörseln som är i centrum i den första generationens VR-produkter, men inom en snar framtid kan tekniken förmodligen göra så att även andra sinnen (till exempel känsel) kan komma i fokus i de virtuella världarna.

Det finns två varianter av VR-headsets idag. För den ena, mer basala, varianten måste en mobiltelefon användas. Mobilen fästs helt enkelt i VR-headsetet och känslan av VR skapas genom samverkan mellan optiken i headsetet och mjukvaran. Den andra varianten är ett mer ”komplett” headset med inbyggda skärmar, hörlurar och mikrofon. Ofta kan också handkontroller av olika slag enkelt kopplas till headsetet (normalt via Bluetooth). Denna variant av VR-glasögon kräver ingen mobil, men väl koppling till en spelkonsol eller en dator. Eftersom den virtuella världen streamas från konsolen eller datorn, som ju har mer kraft än en mobil, kan VR-upplevelsen bli betydligt mer äkta och involverande. Det är milsvid skillnad mellan VR av den enklare varianten och den mer äkta varan.

Kanske inte i var mans julklappssäck

Genom att utse VR-glasögon till ”årets julklapp” har HUI nu två år i rad valt ut förhållandevis dyra produkter. Årets julklapp 2015 var robotdammsugaren, som ju är en produkt som betingar ett ganska rejält pris, och ett par riktiga VR-glasögon med separata skärmar är inte billiga.

De VR-glasögon som finns på marknaden idag kostar i regel från 5000 kr och uppåt. Sony PlayStation VR, för att ta ett exempel, kostar till exempel just omkring fem tusenlappar i handeln när det här skrivs i november 2016. Dessutom behövs själva spelkonsolen PlayStation 4 för att detta headset ska kunna användas över huvud taget. Den som vill utforska möjligheterna med årets julklapp 2016 måste alltså betala upp till 10 000 kr.

Tidigare om åren har HUI framför allt fokuserat på generellt sett billigare produkter, även om till exempel hörluren (2012), råsaftcentrifugen (2013) och aktivitetsarmbandet (2014) givetvis också finns i dyrare modeller.

Hur som helst kommer VR-glasögonen inte att finnas i var mans julklappssäck, och det är också något HUI noterar i sin motivering. Man skriver uttryckligen att ”VR-revolutionen” inte är här, men att efterfrågan sannolikt kommer att ”explodera” i takt med att utbudet av spel och annan underhållning i virtual reality kommer att öka.

Framtiden för VR

Vi som skriver här på Dotshop.se är inte lika övertygade som HUI om att VR bör vara årets julklapp 2016. Vi anser helt enkelt att HUI är ute ett år för tidigt. Den som har pejl på utbudet av både hårdvara och mjukvara vet att det är långt kvar tills dess att virtual reality blir underhållning som finns i alla svenska vardagsrum. Per dags dato i november 2016 finns en trio VR-hjälmar och -glasögon att köpa och antalet spel som verkligen är skräddarsydda för VR-upplevelsen kan räknas på den ena handens fingrar.

På sikt kan vi dock få uppleva en VR-revolution, som HUI beskriver det, med mängder av spel och annan underhållning anpassad för hjälmar och glasögon som inte kostar skjortan. Det finns egentligen inga gränser för vad som kan skapas med VR-teknik och den som är flitig med att utforska möjligheterna kommer säkerligen att ha en värld av virtuella upplevelser att ta del av inom bara några år. Att utforska främmande världar i äventyrsspel, spela blackjack i virtuella casinon (kanske till och med i kopior av fantastiska Las Vegas-casinon!), följa föreläsningar på distans, gå på konserter med stora artister, sitta courtside/rinkside på matcher i olika sporter – möjligheterna är verkligen obegränsade. Casinon.com har en artikel om Virtual Reality casino att läsa här.

Tittar vi på virtual reality som en del av framtidens samhälle ser vi ett par utmaningar. Den främsta kommer nog att vara hantering av beroenden. VR kan på många sätt vara en uppslukande upplevelse och det finns en risk att en del användare flyr den verkliga världen för att i stället leva ut sina liv i virtuella världar online.