Kändisar som gör reklam

Förutom att sjunga och spela musik är det många kändisar som väljer att dryga ut sina inkomster genom att göra reklam för olika produkter. Kändisreklam har antagligen funnits lika länge som reklam i sig har funnits. Kändisarna får bra betalt och företagen syns bättre – en win-win-situation med andra ord. Naturligtvis måste kändisarna tänka efter noga innan de lånar ut sitt ansikte till en viss produkt, då de kommer att förknippas med den här produkten i många år framöver. Reklam och bilder gör stor påverkan på oss människor och om någon en gång synts i samband med en viss produkt finns den bilden ofta kvar på näthinnan hos många människor under lång tid.

Även företagen måste vara försiktiga när de väljer sina ansikten utåt. Pepsi avbröt till exempel ett samarbete med Madonna för ett par år sedan när de ansåg att hon blivit för kontroversiell och inte ville att deras företag skulle associeras med hennes åsikter. Även Tiger Woods miste flera sponsorer efter han varit otrogen, även om Nike ville ha honom kvar. Detta är kanske ännu viktigare när det gäller varumärken som bygger på hälsa och sunda värderingar. Om deras ansikte utåt gör ett snedsteg, till exempel doping, riskerar de att deras varumärke förknippas med detta istället för det som var deras mål från början. Det är också viktigt att reklamen är trovärdig och inte som i fallet med Rolling Stones och Volkswagen. Efter deras reklam fick de frågan vad de själva körde och då svarade de direkt Mercedes…

Exempel på kändisar som gjort reklam

Loa Falkman är en svensk operasångare, skådespelare och artist, som utnämndes till hovsångare år 2003. Många var förvånade när Loa Falkman tog över som Stig i Icas reklamfilmer, eftersom de inte riktigt tyckte att en sådan roll passade en hovsångare. Reklammakarna är nog nöjda ändå, eftersom han fortfarande idag är kvar i samma roll.

Loa Falkman var dock inte den första kändisen som gett sig in i reklamens värld. Läkerol har under många år använt sig av kändisar i sin reklam, bland andra Selma Lagerlöf, Jussi Björling och Fred Astaire, och redan 1912 publicerade norska tidningar reklam för Stomatol med Roald Asmundsen. Trenden med kändisar som gör reklam fortsatte med Alice Babs som sjöng ”Ta’t lugnt, ta en Toy!”, Yvonne Lombard som åt ”Mmm… Marabou” samt Margaretha Krooks och Ernst-Hugo Järegård som bjöd på Flora.

Det finns också andra sorters kändisar som gjort reklam för diverse produkter, bland annat sportkändisar. Björn Borg och Ingemar Stenmark gjorde till exempel reklam för Saab 900 Turbo 1981 och Zlatan Ibrahimovic poserade för Volvo för ett par år sedan. Det ryktades då om att han fick 10-12 miljoner kronor för reklamen. Han ligger dock fortfarande i lä vad gäller arvode för reklam om man till exempel jämför med David Beckham, som enligt uppgift tjänade 1,1 miljarder kronor för hans samarbete med Adidas, eller Tiger Woods, som fick 700 miljoner kronor för femårskontraktet med Nike.

Klädkedjan HM har också anlitat många internationella stjärnor de senaste åren, till exempel Madonna och Kylie Minogue. Vi har inte hittat några uppgifter om storleken på deras arvode, men det är nog inte lite pengar vi talar om.

Brottaren Frank Andersson är också en kändis som syns mycket i reklam. Under lång tid har han förknippats med Leo Vegas casino på nätet och eftersom de gör så mycket reklam i media associerar de flesta människor numera Andersson med casino. Om du vill se mer av Andersson är det bara att gå in på någon casinosajt, så dyker hans ansikte säkert upp.